Dejtingtips

Den svenska mannen vill vara en gentleman

En färsk studie från vinhuset Lindeman’s visar att konsten att vara en gentleman idag inte är så enkel som den en gång i tiden var. När det kommer till svenska män är det inte många som känner sig som en gentleman men två av tre vill vara en gentleman. Undersökningen har genomförts med anledning av att Lindeman’s lanserar ett nytt vin som går under namnet Gentleman’s Collection, inspirerad av grundaren Dr Henry Lindeman som levde under en tid då ridderlighet och respekt var av yttersta vikt. Gentleman’s Collection är tillägnat den moderna gentlemannen – både den han är och den han vill vara. Vinet är ett fylligt rödvin gjort på en blandning av druvorna primitivo och negroamaro och finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment från den 4 januari 2016.

Svenskarna efterfrågar moderna gentlemän

I undersökningen, som genomförts på uppdrag av Lindeman’s, framgår att svenska kvinnor anser att ridderligheten hos dagens män är obefintlig, men att 80 procent av dem ändå skulle önska att deras partner är mer av en gentleman. Men det rör sig inte om någon stereotyp gentleman som uppvaktar med blommor, är stark eller ber om föräldrarnas tillåtelse innan ett frieri. Här pratar vi om en ny, modern gentleman som är ärlig, pålitlig, har koll på klädkoder och är en god lyssnare. Detta visar att förväntningarna på vad som utgör en gentleman idag har utvecklats för att återspegla dagens värderingar och att traditionella stereotyper anses föråldrade. Och det är till denna moderna gentleman som Lindeman’s har tillägnat Gentleman’s Collection.

Koll på klädkoder viktigt

Av kvinnorna som deltagit i Lindeman’s undersökning tycker 59 % att det är viktigt att en gentleman anstränger sig för att se bra ut och 64 % vill att gentlemannen har koll på klädkoder. Däremot kan det vara aktuellt att lägga bort kostymen och slipsen och tänka mer kreativt. Endast 20 % av kvinnorna i undersökningen ansåg det vara ”ogentlemannamässigt” att klä sig avslappnat på första dejten, och endast 30 % ansåg det vara opassande att bära mjukiskläder på andra platser än hemma.

När det kommer till vinkunskaper tycker en av fem män att det är viktigt att en sann gentleman kan sina viner i olika sociala sammanhang. En gentleman föredrar även vin framför öl. För att vinna sin partners hjärta är dock uppvaktning med blommor passé – endast 26 % av kvinnorna i undersökningen förväntar sig att en gentleman spenderar pengar på blommor annat än vid mycket speciella tillfällen.

Konsten att vara en gentleman

Vidare visar Lindeman’s undersökning att män vill betraktas som gentlemän men att få anser sig vara en gentleman. Närmare tre av fyra män är också överens om att konsten av att vara en gentleman inte är så enkel som den tidigare varit – och det är här Gentleman’s Collection vill göra en insats.

– Det är intressant att det är så få svenska män som känner sig som en gentleman men att de flesta vill vara det och det är inte alltid lätt att veta hur man ska bete sig. Vår ambition har varit att erbjuda ett vin som gör det lätt för män som vill göra ett gott intryck – till exempel när de har vänner på middag eller en date. På flaskans etikett finns även ett gott råd tillägnat den moderna gentlemannen, säger Anna Andrée Jeppe, Marketing Manager Nordics på Treasury Wine Estates.

Gentleman’s Collection – ett vin för den moderna gentlemannen
I januari 2016 lanserar vinhuset Lindeman’s Gentleman’s Collection, inspirerad av grundaren Dr Henry Lindeman. Enligt Dr Henry Lindeman utgjorde vintillverkningen kring 1840-talet själva sinnebilden av vara en gentleman, men reglerna har ändrats och män är idag osäkra i sin roll som gentleman. Gentleman’s Collection är ett vin tillägnad dagens gentleman – både den han är och den han vill vara. På flaskans etikett finns även ett gott råd till männen som lyder; “ Language Please, A gentleman can make a perfectly emphatic point without the use of a profane language, this is not to say he is not versed in profanity but he frequently has something better to say .”

Gentleman’s Collection 2014 är en fyllig blandning av druvorna Primitivo (45 %), Negroamaro (40 %), Cabernet Sauvignon (10 %) och Merlot (5 %) med toner av mörka frukter, kaffe och choklad. Vinet har en kryddig och lång eftersmak. Gentleman’s Collection 2014 finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment från och med den 4 januari 2016.
Artikelnummer: 70955 Pris: 89 kr för 750 ml Alkoholhalt: 13,5 %

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.