Nytt år och högsäsong för singlar

Januari är den månad då nätdejtingbranschen går för högtryck. Flest nya dejtingsugna medlemmar strömmar in och aktiviteten på sajterna är högre än genomsnittsmånaden. Enligt marknadsledande Match.com, som nyligen förstärkt sin position på den svenska marknaden genom uppköpet av E-kontakt, ökar omsättningen på sajten med drygt 70 procent redan årets första vecka.

I takt med att vardagen blir allt mer digital nätdejtar fler än någonsin. Trots att få stoltserar med sitt nätdejtande växer branschen kontinuerligt. Nykundsregistreringen första veckan i januari 2014, jämfört med första veckan i december 2013, ökade med 73 procent på Match.com. Bara i Sverige beräknas branschen omsätta cirka 300 miljoner kronor varje år.

– För tio år sedan var det inte så många som dejtade på nätet. Idag är det ett av de vanligaste sätten att träffas på. Alla känner någon som nätdejtar, varje dag träffas 20 000 singlar bara hos oss, säger Mårten Forste, VD på Match.com Norden.

[ad#336right]Det finns flera möjligheter med nätdejting. Man kan vara anonym till en början och ha chansen att träffa någon man aldrig annars skulle ha träffat på grund av exempelvis umgängeskrets, familjesituation och bostadsort. Redan 2009 uppgav 23 procent av svenskarna 25-60 år i en SIFO-undersökning* att de träffats via nätdejting. Den siffran har ökat sedan dess, mycket tack vare nya tekniska lösningar. Antalet nya kunder som kommer från mobilplattformar ökade under året med över 130 procent på Match.com. För 2014 beräknas det stiga ytterligare.

Offensiv expansion

Franskägda Match.com (som i sin tur ägs av amerikanska börsnoterade IAC) förstärkte nyligen sin marknadsledande position i Norden genom förvärvet av Norrköpingsbaserade E-kontakt, en stark konkurrent på marknaden sedan flera år. Uppköpet, som genomfördes i oktober 2013, är ett steg i gruppens målinriktade expansion. Vid årsskiftet slogs de båda sajterna ihop. Så sent som i februari 2013 köpte företaget även Spraydate, en av pionjärerna på den svenska nätdejtingmarknaden.

– Vi är offensiva men inte våghalsiga. I Norden är vår plan att fortsätta att förvärva bolag i alla länder och globalt är vårt mål att ta världsherraväldet på nätdejting. Vi nöjer oss inte förrän vi erbjudit alla singlar i hela världen en potentiell dejt, säger Mårten Forste.

För Match.com är det viktigt att även finnas utanför storstäderna, i och med förvärven stärks den lokala närvaron och urvalet av singlar ökar.

– Match har varit en tuff konkurrent och marknadsledande i Norden inom seriös nätdejting. Det känns fantastiskt att vi hittat en gemensam väg och nu kan erbjuda E-kontakts medlemmar tillgång till alla singlar på Match, säger Frans Storm, VD på Intodate International, tidigare VD på E-kontakt.

Fakta om Match.com

Match.com grundades 1995 i USA och har funnits på den nordiska marknaden sedan 2002. Företaget finns idag i 25 länder, i Sverige finns 22 anställda. Meetic äger Nordiska Match.com som i sin tur ägs av amerikanska IAC (InterActiveCorp). Meetic är börsnoterat på den franska börsen. 2012 omsatte Match.com Nordic AB cirka 150 miljoner.

Fakta om E-kontakt
E-kontakt lanserades den 5 mars 2005. Bakom företaget står det svenska företaget Intodate International AB med säte i Norrköping. E-kontakt var fram till och med oktober 2013 en av de största svenska dejtingsajterna med sina cirka 1,2 miljoner registrerade medlemmar. E-kontakt omsatte över 40 miljoner 2012 i Norden.
Mynewsdesk news release