Singel i Sverige revolutionerar dejtingbranschen

I 15 år har Singel i Sverige hjälpt par att hitta kärleken, med event som nyårs- och midsommarfester och nätdejting. Just nu har mötesplatsen runt 7000 medlemmar och nya tillkommer ständigt. Bakom konceptet står superentreprenören Helén Andersson. För henne är det viktigt att alla är välkomna.– Vi vill inte utestänga någon av alla våra härliga medlemmar av kostnadsskäl, säger hon.

Därför började Helén tidigare i år med gåvoekonomi. Det innebär att varje medlem själv bestämmer sin medlemsavgift. – Var och en betalar det som känns rätt – både i hjärtat och i plånboken. I olika skeden i livet kan även en mindre månadsavgift kännas hög. Andra perioder finns större utrymme att bidra, säger hon.

Idén föddes när Helén märkte att många singlar måste kämpa för att få pengarna att räcka till. – Det är ofta tuffare ekonomiskt att leva ensam än i par. Många gånger är det dubbelt så dyrt. Man ska klara hyran, bilen och den trasiga tvättmaskinen själv. Det finns en norm i samhället att man helst ska vara fyra, som visar sig i allt från enkelrumstillägg till familjepack, säger hon.

Ändå är Heléns konceptet helt unikt i dejtingbranschen. – Jag går ifrån det gamla sättet att tänka kring ekonomi, och jag har inte massa annonser på sajten. Man hör jämt och ständigt att singelsajterna är pengamaskiner. Jag som liten företagare har svårt att konkurrera med de stora koncernerna. Men jag vill göra ett så bra jobb att medlemmarna vill betala. Jag är inte störst men jag försöker att vara bäst. Och jag är personligast, säger hon.

Hittills har gåvoekonomin fungerat över förväntan. Medlemmarna har valt att betala allt från 60 till 600 kronor. De större eventen kostar fortfarande, när det ingår middag och övernattning. Och nu händer det att människor lägger på lite extra när de betalar dem. Dessutom kan det dyka upp extra inbetalningar med ett tack för god service. – De säger att de tycker att det är värt det. Jag vill verkligen hjälpa mina medlemmar att mötas, jag svarar alltid snabbt i telefon och på mejl, säger hon.

Helén har bara fått positiva reaktioner.

Människor tror knappt att det är sant, de är så vana att allt kostar hela tiden. Jag brukar skoja och säga att det kostar 3000 kronor när de hittat någon, annars får de inte gå ur, säger hon.

Helén har ofta legat i framkant och gått sin egen väg. Hon blev känd som hela Sveriges kycklingmamma på 90-talet när hon tog färdigstyckad kyckling till landet. Men när kläckeriet där hennes företag Torsåsen köpte sina kycklingar fick ett virus i beståndet inte en, inte två – utan tre gånger på ett år gick affärerna inte att rädda, trots Heléns kämpaanda. Några år senare startade Helén istället en kycklingrestaurang. En dag bjöd hon in till fest, och de av gästerna som var singlar satte hon för sig. – Det blev lyckat, ett par gifte sig, berättar hon.

Så föddes idén till Singel i Sverige, och Helén menar att gåvoekonomi är ett naturligt steg för henne. – Det är ett vägskäl man får göra. Jag har mycket hjärta i detta, och det här känns rätt för mig, säger hon.